Σε μια εποχή όπου οι εφαρμογές γνωριμιών πληθαίνουν, υπάρχει μία που παραμένει κλειστό κλαμπ: το Raya.
Η εφαρμογή που έχει χαρακτηριστεί ως το «Tinder για διάσημους» δεν είναι εύκολο να την αποκτήσεις, ακόμη κι αν έχεις εκατομμύρια followers.
Απευθύνεται σε άτομα που είναι επιτυχημένα και αναγνωρίσιμα, αλλά επιθυμούν να διατηρούν την προσωπική τους ζωή μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
Πότε και από ποιον ιδρύθηκε
Το Raya – που σημαίνει «φίλος» ή «αγαπημένος» στα εβραϊκά – λανσαρίστηκε το 2015 στο Λος Άντζελες, υπό πέπλο μυστικότητας. Η ομάδα πίσω από την εφαρμογή δεν έκανε ποτέ καμία διαφήμιση, ούτε ακολούθησε στρατηγικές marketing ή PR. Αντιθέτως, βασίστηκε αποκλειστικά στη διάδοση από στόμα σε στόμα.
Μόλις το 2018 – τρία χρόνια μετά τη δημιουργία του Raya – ο ιδρυτής του, ο 35χρονος καινοτόμος της τεχνολογίας Daniel Gendelman, αποκάλυψε για πρώτη φορά την ταυτότητά του σε συνέντευξή του στους New York Times.
Μιλώντας για το κίνητρο πίσω από την εφαρμογή, εξήγησε πως πολλοί – συμπεριλαμβανομένων και διασημοτήτων – δίσταζαν να χρησιμοποιήσουν τις συμβατικές εφαρμογές γνωριμιών. Έτσι, όπως είπε χαρακτηριστικά, «προσπάθησα να λύσω ένα μεγάλο πρόβλημα για έναν μικρό αριθμό ανθρώπων».
Μια πόρτα που δύσκολα ανοίγει
Η εφαρμογή γρήγορα διαδόθηκε στον κόσμο των διασημοτήτων και των επαγγελματιών της μόδας, της μουσικής, των media και άλλων δημιουργικών βιομηχανιών. Λειτουργεί ως εφαρμογή γνωριμιών και επαγγελματικού networking. Για να γίνεις μέλος, δεν αρκεί απλώς να κάνεις εγγραφή. Πρέπει να περάσεις από μια αυστηρή και μυστική διαδικασία αξιολόγησης, από μια επιτροπή που κανείς δεν ξέρει ποιοι είναι, ποια κριτήρια ακολουθούν και πότε αποφασίζουν.
Ακόμα και διάσημοι έχουν απορριφθεί – όχι για το ποιοι είναι, αλλά γιατί δεν ταίριαζαν, ίσως, με τη «φίνα» αισθητική του app. Ένας χρήστης μπορεί να παραμείνει σε λίστα αναμονής για μήνες ή και χρόνια, χωρίς εξήγηση.

Πρέπει να είσαι διάσημος για να μπεις στο Raya;
Όχι απαραίτητα, αλλά σίγουρα βοηθάει! Μάλιστα, ένα μπλε verification badge – είτε στο Twitter είτε στο Instagram – λέγεται πως επιταχύνει σημαντικά τη διαδικασία αποδοχής.
Εξίσου καθοριστικό ρόλο παίζει πόσα υπάρχοντα μέλη του Raya σε ακολουθούν ήδη, κάτι που φαίνεται να έχει βαρύνουσα σημασία για την επιτροπή αξιολόγησης.
Status, Instagram και… συστάσεις
Για να σε δεχτούν στο Raya, πρέπει να πληροίς έναν συνδυασμό άτυπων, αλλά αυστηρών κριτηρίων:
- Ένα επαγγελματικά επιμελημένο, ελκυστικό και «καλοφτιαγμένο προφίλ στο Instagram,
- «Δυναμική» επαγγελματική ταυτότητα (καλλιτέχνης, επιχειρηματίας, influencer κ.ά.),
- Και, ιδανικά, σύσταση από ήδη υπάρχον μέλος.

Η εφαρμογή ζητά από κάθε υποψήφιο να δημιουργήσει ένα slideshow από φωτογραφίες του με μουσική υπόκρουση, για να παρουσιαστεί με «ύφος».
Στην ουσία, το προφίλ κάθε χρήστη περιλαμβάνει: μια βασική φωτογραφία, σύντομο bio, ηλικία, τοποθεσία και επάγγελμα.
Η αίτηση γίνεται μέσω Instagram και το handle σου εμφανίζεται στο προφίλ. Οι φωτογραφίες όμως πρέπει να ανέβουν χειροκίνητα – δεν τραβιούνται αυτόματα από το feed σου.
Πώς λειτουργεί το Raya
Όπως και το Tinder, το Raya βασίζεται σε σύστημα swipe, match και μηνυμάτων. Κάνοντας κλικ στη φωτογραφία ενός χρήστη, ενεργοποιείται ένα slideshow με φωτογραφίες και μουσική επιλογής. Αν και οι δύο χρήστες κάνουν «Yes», τότε μπορούν να συνομιλήσουν μέσω μηνύματος ή βιντεοκλήσης μέσα από την εφαρμογή.
Ωστόσο, υπάρχουν ιδιαιτερότητες: Τα matches λήγουν αν κανείς δεν στείλει μήνυμα μέσα σε 10 μέρες, βλέπεις μόνο 5 έως 10 προφίλ κάθε λίγες ώρες, ενώ η εφαρμογή δεν επιτρέπει φιλτράρισμα βάσει τοποθεσίας. Αντίθετα, το μόνο που μπορείς να φιλτράρεις (μέσα από τις ρυθμίσεις ή τις προτιμήσεις σου) είναι η ηλικία και το φύλο. Υπάρχει ξεχωριστή σελίδα «Maps» για χρήστες κοντά σου, αλλά απαιτεί πληρωμή για αποστολή μηνυμάτων.
Γιατί το Raya το κάνει αυτό; Η φιλοσοφία του Raya είναι πιο παγκόσμια και «curated» – δηλαδή, δεν σε νοιάζει τόσο πού είναι κάποιος, όσο ποιος είναι και αν ταιριάζετε σε στυλ, ενδιαφέροντα, κοινωνικό status ή δημιουργικότητα.

Ποιοι το χρησιμοποιούν; Είναι μόνο για celebrities;
Λίγο μετά την ίδρυσή του το 2015, το Raya απέκτησε τη φήμη ότι είναι μια εφαρμογή γνωριμιών αποκλειστικά για διασημότητες – ή, όπως πολλοί την αποκαλούν αστειευόμενοι λόγω των μυστικοπαθών κανόνων της, «το Tinder των Illuminati».
Ωστόσο, σύμφωνα με χρήστες που μίλησαν σε δημοσιογράφους, τα δέκα καθημερινά προτεινόμενα matches που τους έστελνε η εφαρμογή δεν περιλάμβαναν απαραίτητα διασημότητες, αν και είχαν ακούσει ότι αρκετοί διάσημοι συμμετέχουν στην πλατφόρμα.
Παρόλο που οι χρήστες απαγορεύεται να αποκαλύψουν ποιον έχουν δει στην εφαρμογή, έχουν διαρρεύσει τα ονόματα διάφορων celebrities.
Ανάμεσα στους επιβεβαιωμένους χρήστες συγκαταλέγονται οι: Μπεν Άφλεκ (ο οποίος είχε στείλει βίντεο σε χρήστρια του app όταν εκείνη τον έκανε unmatched), Ντέμι Λοβάτο, Τσάνινγκ Τέιτουμ, Τζο Τζόνας, Lizzo, Τζον Μάγιερ, και τελευταία, η Κέιτλαν Κόλινς του CNN.
Στο ντοκιμαντέρ της, Simply Complicated, η Ντέμι Λοβάτο αποκάλυψε ότι επέλεξε το Raya μετά τον χωρισμό της από τον Wilmer Valderrama το 2016. Έκτοτε, χρησιμοποιεί την εφαρμογή κάθε φορά που είναι single. Ωστόσο, το 2020 αντιμετώπισε πρόβλημα όταν προσπάθησε να επανεγγραφεί μετά τη διαγραφή του προφίλ της.
Συγκεκριμένα, δήλωσε στο Harper’s Bazaar: «Απλώς το διέγραψα από σεβασμό προς το άτομο με το οποίο ήμουν τότε, μετά χωρίσαμε και πήγα να ξαναμπώ, αλλά δεν τα κατάφερα. Και είπα, ‘Ξέρεις κάτι; Εντάξει. Δεν χρειάζεται να είμαι σ’ αυτή την εφαρμογή, γιατί μάλλον πρέπει να είμαι μόνη μου αυτή τη στιγμή’».
Εξαιτίας της μυστικότητας, είναι δύσκολο να επιβεβαιωθεί ποιοι διάσημοι βρήκαν έρωτα στο Raya. Ωστόσο, η κωμικός Έιμι Σούμερ υπαινίσσεται στο βιβλίο της «The Girl with The Lower Back Tattoo» ότι γνώρισε τον πρώην σύντροφό της, σχεδιαστή επίπλων Ben Hanisch, μέσα από την εφαρμογή.
Λέγεται ακόμα, πως η Σιμόν Μπάιλς γνώρισε τον σημερινό της σύζυγο, Τζόναθαν Όουενς, μέσω Raya, όπως και η Λίλυ Άλλεν, η οποία γνώρισε τον Ντέιβιντ Χάρμπουρ εκεί. Το ίδιο συνέβη και με τον ηθοποιό Νικ Ρολ, ο οποίος επίσης γνώρισε τη σύζυγό του μέσω της εφαρμογής. Στη λίστα αυτών που το έχουν δοκιμάσει, συγκαταλέγεται και ο παρουσιαστής Άντι Κοέν, ενώ το 2020, η Ντρου Μπάριμουρ αποκάλυψε στην εκπομπή του ότι και εκείνη το είχε χρησιμοποιήσει.
«Τα πήγα χάλια κι εγώ», είπε η Μπάριμορ. «Με έστησαν, δεν έκανα match με κανέναν. Και οι φίλοι μου μού είχαν δώσει ένα τελείως ψεύτικο αίσθημα αυτοπεποίθησης: ‘Πρέπει να το δοκιμάσεις, θα σκίσεις.’ Ήταν καταστροφή».

Το 2021, η τραγουδίστρια Ολίβια Ροντρίγο είπε σε δημοσιογράφο του GQ: «Είχα το Raya για λίγο, αλλά ήταν τόσο αποκρουστικό που δεν άντεξα».
Άλλα ονόματα που φημολογείται ότι υπήρξαν χρήστες του Raya κατά καιρούς, είναι ο ηθοποιός Τσέις Κρόφορντ, η Κάρα Ντελεβίν, ο Χάρι Στάιλς, ο Πολ Μέσκαλ, η Σάρον Στόουν, ο Λιούις Χάμιλτον και η Κέλι Όζμπορν.
Πριν από μερικές μέρες, η ηθοποιός Τζένι Γκαρθ, που έγινε γνωστή μέσα από τη σειρά «Χτυποκάρδια στο Μπέβερλι Χιλς» αποκάλυψε πώς πληροφορήθηκε ότι ο πρώην σύζυγός της, Πίτερ Φατσινέλι, ήταν ενεργός στη εφαρμογή.
Στο πρόσφατο επεισόδιο του podcast I Do, Part 2, η 53χρονη ηθοποιός, μίλησε στους παρουσιαστές Jana Kramer και J.P. Rosenbaum, και ανέφερε πως η 27χρονη κόρη της, Λούκα, ανακάλυψε τυχαία το προφίλ του πατέρα της στην αποκλειστική εφαρμογή Raya, πριν από μερικά χρόνια.
«Μου είπαν ότι ο πρώην σύζυγός μου, ο Πίτερ, ήταν στο Raya, και η ηλικιακή κατηγορία που είχε επιλέξει για να βρει ταίρι ήταν η ίδια με αυτήν της μεγαλύτερης κόρης του. Έτσι, εκείνη τον πέτυχε μέσα στην εφαρμογή», ανέφερε χαρακτηριστικά η Γκαρθ.

Το πρώην ζευγάρι, που χώρισε το 2012, έχει αποκτήσει τρία παιδιά. Υποδέχτηκαν τη Λούκα το 1997, τη Λόλα, 22 ετών, το 2002 και τη Φιόνα, 18 ετών, το 2006.
Το Raya δεν είναι όμως μόνο για dating. Πολλοί το χρησιμοποιούν για επαγγελματικές γνωριμίες, συνεργασίες ή κοινωνική δικτύωση σε υψηλό επίπεδο.
Η κριτική και η απογοήτευση
Άρθρο των The Times καταγράφει και την άλλη πλευρά: τη ματαίωση όσων περιμένουν μάταια την αποδοχή ή νιώθουν ότι, τελικά, η εμπειρία δεν ανταποκρίνεται στις υπερβολικές προσδοκίες.
Κριτική ασκείται και στην ιδιόμορφη αισθητική του app, που βασίζεται υπερβολικά στην εικόνα και το «vibe» του κάθε προφίλ, αφήνοντας απέξω ακόμα και άτομα με ουσιαστική επαγγελματική ή καλλιτεχνική αξία.
Πόσο κοστίζει;
Το Raya προσφέρει διαφορετικά επίπεδα συνδρομής, με κόστος που ποικίλλει ανάλογα με τη λειτουργία και την τοποθεσία του χρήστη. Ορίστε τα βασικά:
Η βασική συνδρομή ξεκινά από $19,99 – $25/μήνα, ενώ το Raya+ φτάνει έως και $50 – μικρό τίμημα αν το σκεφτεί κανείς, για όποιον θέλει να αισθάνεται «μέσα» στην πιο ιδιαίτερη ψηφιακή κοινότητα γνωριμιών.